Hulpmiddelen

Starten met bestellen van hulpmiddelen via NCare

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis past in 2021 nieuwe regels toe voor de uitgifte van medische hulpmiddelen. Hierdoor worden diabetes-, incontinentie-, stoma- en verbandmaterialen en medische voeding (DISVV) niet langer vergoed via de individuele apotheek. Zilveren kruis wil vanaf die datum alleen samenwerken met landelijke hulpmiddellenleveranciers

Binnen NCare komt per 1 januari 2021 de functionaliteit beschikbaar dat de zorg (zorgverzekeringswet) toch hulpmiddelen kan blijven bestellen. Binnen de app wordt de bestelling, door middel van het scannen van de barcode op de verpakking, namelijk gerouteerd naar de hulpmiddellenleverancier, zodat er gewoon geleverd kan worden. Voor de cliënt verandert er gevoelsmatig niets in de relatie met zijn apotheek.

 

Hoe start ik als apotheek met het bestellen van hulpmiddelen via NCare?

Het starten met het bestellen is heel eenvoudig. Dit doe je in 2 stappen:

 

Stap 1. Vink in het NCare apotheekportaal de cliënt aan die via Zilveren Kruis verzekerd zijn en waarvoor de hulpmiddelen besteld moeten worden via de hulpmiddellenleverancier.

 

 

Stap 2. Informeer de betrokken thuiszorgteams dat ze via het scan-icoontje kunnen bestellen.
Let op! De scanfunctionaliteit werkt alleen in de apps van Android en iOS en niet via het webportaal van NCare.

 

 

Hulpmiddelen

  • Waarom deze functionaliteit?

    Steeds meer zorgverzekeraars, waaronder het Zilveren Kruis, veranderen vanaf 2021 hun beleid voor de uitgifte van medische hulpmiddelen. Ze willen alleen nog leveren via landelijke hulpmiddelenleveranciers. Om als individuele apotheker toch de relatie met de cliënt te behouden, routeert NCare via de app de bestelling naar de hulpmiddelenleverancier. Voor het gevoel van de cliënt verandert er dus niets.

    De eerste focus ligt nu op Zilveren Kruis.

  • Versie van de app

    Voor Android: versie 2.8.1.22246 of hoger

    Voor iOS: versie 1.11.5 of hoger

  • 100% onafhankelijk

    nCare is onafhankelijk en heeft de eerste stap gezet met de hulpmiddelenleverancier wat betreft het bestellen van hulpmiddelen vanuit nCare. nCare is ook met andere partijen in gesprek.

  • Alleen voor zorgverzekeringswet (zvw)

    Deze oplossing is gericht op de zorgverzekeringswet. Voor de Wet Langdurige Zorg (WLZ) is het al mogelijk om hulpmiddelen te bestellen via ‘zo nodig’ medicatie op de toedienlijst.

  • Wat moet de zorgorganisatie doen

    De zorgorganisatie hoeft alleen te zorgen dat de laatste versie van de nCare app (Android en iOS) gebruikt wordt.

  • Hoe zit het met andere verzekeraars?

    De eerste focus is gericht op de Zilveren Kruis-verzekerden in de thuiszorg. Overige verzekeraars komen mogelijk later.

  • Welke producten kunnen er worden besteld?

    De hulpmiddelenleverancier levert producten in de volgende categorieën: Incontinentie Absorberend, Incontinentie Afvoerend, Diabetes, Wondverzorging. De producten kunnen gescand worden, mits de barcode bekend is in de G-Standaard, uitgegeven door Z-Index.

  • Werkt de koppeling met de hulpmiddelenleverancier ook als het hulpmiddel op de ‘zo nodig’ lijst staat?

    Het bestellen voor Zilveren Kruis patiënten van hulpmiddelen gaat in nCare via de scanfunctionaliteit. Voor NIET Zilveren Kruis patiënten adviseren wij om de hulpmiddelen toe te voegen aan de ‘zo nodig’ medicatie in nCare. Op basis hiervan wordt bij een bestelling een Edifact verstuurd naar de buffer van het apotheek informatiesysteem.

  • Hoe veilig is deze oplossing?

    nCare werkt op basis van de laatste stand van de techniek en laat jaarlijks externe controles uitvoeren. Ook deze oplossing voldoet aan de laatste stand van de techniek.

  • Hoe wordt het geleverd?

    De apotheek maakt afspraken met de hulpmiddelenleveranciers, deze afspraken bepalen hoe er geleverd wordt.

  • Bij welke cliënten kan ik deze hulpmiddelen bestellen?

    Op dit moment kunnen alleen hulpmiddelen besteld worden voor Zilveren Kruis verzekerden.

  • Als ik scan bij cliënten voor wie dit niet van toepassing is, krijg ik dan een bericht?

    Ja, er zijn twee mogelijke meldingen:

    “Bestellen niet mogelijk: Hulpmiddelen kunnen alleen besteld worden als de betrokken apotheek deze functionaliteit heeft geactiveerd.”

    “Bestellen niet mogelijk Dit product kan niet besteld worden, scan een ander hulpmiddel. Voor vragen neem contact op met de apotheek.”

  • Ben je geïnteresseerd neem contact op!

    Stuur ons een mail

    Hét digitale toedienregistratiesysteem voor optimale medicatieveiligheid

    Download brochure

    Oriënteren op de het juiste EVS- en toedienregistratiesysteem doe je vast niet dagelijks. Daarom kan het zijn dat we telefonisch contact met je opnemen om jouw wensen door te nemen.

      Verstuurd!

      De brochure wordt naar je mailadres verstuurd.

      Verstuur opnieuw