Release notes
19 juli 2021
Belangrijke mededeling
AIS (Apotheek Informatiesysteem) leidend of nCare leidend?
Vorige week is er een wijziging gecommuniceerd richting apotheken en voorschrijvers, rondom het verwerken van stopberichten van voorschrijvers in nCare.
Wij hebben de keuzemogelijkheid gegeven om het AIS leidend te maken voor nCare. Zoals altijd monitoren wij onze releases.
Een oplettende apotheek merkte op dat deze optie tot gevolg kán hebben, dat er dubbele medicatieregels ontstaan. De oorzaak hiervan is dat het stopbericht genegeerd kon worden door de apotheek maar het startbericht wel gehonoreerd werd. Hierdoor kwam, wanneer een stopbericht niet was verwerkt voordat de medicatie van een cliënt werd bijgewerkt, de medicatie dubbel op de toedienlijst te staan.
De apotheken die dit betreft is contact mee geweest en daar is de functionaliteit teruggedraaid.
Om er zeker van te zijn dat dit niet meer kan voorkomen hebben wij woensdag 14 juli 2021 de keuzeoptie per direct weggehaald.
Hierdoor is nCare weer leidend met betrekking tot stopberichten.
Wat is er nieuw in nCare?
Toestemming informatie-uitwisseling apotheek
Voor de privacy, veiligheid en zelfbeschikkingsrecht van cliënten (ook bekend als de AVG) moet worden vastgelegd of een cliënt toestemming geeft aan de apotheek om zijn of haar gegevens te delen met zorgorganisaties.
Om deze informatie inzichtelijk te maken voor de apotheek, wat verplicht is, is er per 21 juli een extra veld zichtbaar in het cliëntenoverzicht (zie afbeelding hieronder). De zorgmedewerker kan hier aangeven of de cliënt akkoord of niet-akkoord gaat met het delen van zijn medische gegevens door de apotheek.
Per 21 juli zal het veld voor toestemming van de informatie-uitwisseling in de web-omgeving van nCare invulbaar zijn voor de zorgorganisaties. In het cliëntoverzicht onder het tabblad ‘Algemeen’ (zie afbeeldingen hieronder).
Per 1 oktober kan de apotheek de status van deze toestemming zien. Het is de verantwoordelijkheid van de apotheek procesafspraken te maken met de zorginstantie. Te zijner tijd, zullen we deze release nogmaals onder de aandacht brengen.
Uitbreiding in de Nedap koppeling
Maak je gebruik van de Nedap koppeling? Dan is het goed om te weten dat het adres van de cliënten nu ook automatisch wordt opgehaald en gevuld middels de Nedap koppeling.
Single Sign On koppeling met Okta is mogelijk
Maakt jouw organisatie gebruik van Okta en wil je de Single Sign On koppeling met Okta in nCare activeren? Vraag het implementatiehandboek aan via ons klantportaal en vereenvoudig het inlogproces van nCare voor jouw medewerkers.
Koppeling aanvragen
Implementatie handboek voor SSO koppelingen
Voor alle Single Sign On koppelingen hebben we nu een compleet implementatiehandboek geschreven en geven we advies op basis van best practices om dit uit te rollen. Je kunt het implementatiedocument ontvangen voor één van de beschikbare Single Sign On koppelingen?
- Microsoft
- HelloID
- PUUR. By Ecare
- Okta
Vraag het document aan via het klantportaal:
Document aanvragen
Gepland onderhoud
Op elke laatste maandag van de maand is er tussen 21:00 en 23:00 een standaard onderhoud gepland.
We streven ernaar dat gebruikers hier zo min mogelijk last van hebben, maar het kan voorkomen dat nCare op dat moment niet bereikbaar is.
Zorg daarom dat de gebruikers binnen je organisatie bekend zijn met de back-uplijsten en het noodportaal voor het geval dat nodig is.
De geplande data voor de komende maanden zijn:
Maandag 26 juli 21:00 – 23:00 uur
Maandag 30 augustus 21:00 – 23:00 uur
Maandag 27 september 21:00 – 23:00 uur