Release notes

26 januari 2021

COVID-19-vaccinatie registratie

Op verzoek van het RIVM hebben we in nCare de mogelijkheid om de registratie van COVID-19-vaccinaties te doen. Wij doen graag een verzoek aan alle apotheken om zoveel mogelijk mee te werken aan deze landelijke ontwikkeling.

Wanneer de zorgorganisatie zelf de vaccinaties toedient is het registreren binnen nCare web vanaf vandaag mogelijk middels de toedienlijst.
Vanuit nCare wordt er elke dag overzicht van gevaccineerde cliënten naar het RIVM gestuurd.

In deze video leggen we uit wat er precies nodig is om de registratie van Covid-19-vaccinaties via nCare te laten verlopen.

Bekijk hier de video
 

De stappen zijn in hoofdlijnen:

Stap 1. De zorgorganisaties leveren bij de apotheken een lijst aan van cliënten die in aanmerking komen voor een vaccinatie. Ook geven ze aan welke COVID-19-vaccinatie geleverd zal worden door de GGD.

Stap 2. De zorgorganisatie zorgt ervoor dat de gegevens van de cliënt op de goede manier in nCare staan. Dit betekent dat de COV-check is gedaan en de adresgegevens van de afdeling kloppen. Ook dient de AGB code van de organisatie juist te zijn.

Stap 3. De apotheek voegt de doorgegeven COVID-19-vaccinatie als “zo nodig medicatie” toe zonder schema of als losse medicatie met schema.

Stap 4. De toediener ziet via nCare web de vaccinatie op de toedienlijst van de cliënt als een “zo nodig- medicatie’. Bij het toedienen voert hij/zij het batchnummer in en geeft aan of de cliënt toestemming geeft voor het delen van de gegevens met het RIVM.

Stap 5. Vanuit nCare wordt er elke dag een rapportage gestuurd naar het RIVM met alle cliënten die gevaccineerd zijn en toestemming hebben gegeven voor het delen van de gegevens. Ook wordt er een geanonimiseerde aanlevering aan het RIVM gedaan met een totaaloverzicht van alle cliënten, ten behoeve van de berekening van de vaccinatiegraad.
 


Apotheek.nl

Op de medicatielijst van de cliënt is een snelkoppeling toegevoegd naar apotheek.nl. Vooralsnog is deze knop alleen in de web-omgeving beschikbaar, op een later moment zal deze ook in de apps worden toegevoegd. De snelkoppeling naar farmacotherapeutisch kompas blijft ook beschikbaar.
 


G-standaard

De meest recente versie van de G-standaard is geüpdatet. Standaard staan de bekende middelen voor dubbele controle ingesteld op basis van de landelijke standaard, aanvullend kun je per locatie extra geneesmiddelen aan- of uitzetten voor dubbele controle.

De nieuwe geneesmiddelen kunnen nu ook voorgeschreven en besteld worden via de bestelmandjes.
 


Veelgestelde vragen EVS

Hebben jij en je collega’s vragen over ‘voorschrijven’ in nCare?
Onze veelgestelde vragen worden dagelijks uitgebreid met de vragen die door eindgebruikers en beheerders worden gesteld. Over ‘voorschrijven’ in nCare worden ook regelmatig vragen gesteld. Bijvoorbeeld over het proces tussen voorschrijver en apotheker. Je vindt alles over voorschrijven nu ook in onze veelgestelde vragen.
 


Klantportaal

De beheerders van de organisaties die klant zijn, hebben toegang tot ons klantportaal; hier vindt alle communicatie plaats tussen nCare en de betreffende organisatie.
In het klantportaal meld je incidenten, vragen en wensen op een laagdrempelige manier. Na een reactie van onze kant ontvang je een e-mail, zodat je op de hoogte blijft. Ook staat hier alles met betrekking tot jouw organisatie op één plek in een beveiligde omgeving. Hierdoor zijn jullie zelf in control over de hulpvragen en het beheer van de gebruikers binnen de organisatie. Niet alleen voor jou, maar ook voor jouw collega’s is altijd inzichtelijk welke vragen en opmerkingen er door jouw organisatie zijn ingediend en wat hier de terugkoppeling op was.

Het klantportaal zorgt voor inzicht en transparantie en de ingediende vragen blijven onder de aandacht totdat ze afgehandeld zijn. Daarnaast houden we op basis van ons klantportaal de veel gestelde vragen bij, zodat je het antwoord op je vraag meestal zelf kunt terugvinden. Geef dit door aan je collega’s! Ze zullen je dankbaar zijn.

We maken op basis van de veel gestelde vragen ook regelmatig nieuwe handleidingen en instructiefilmpjes. Bekijk hier de uitlegpagina.

Wie is de beheerder van jullie organisatie?

We zouden het dus fijn vinden om te weten wie in jullie organisatie de beheerder(s) is/zijn en wie we waarvoor kunnen benaderen. Kijk ook eens naar de interne supportprocedures op ons klantportaal.

Heb je tips om het klantportaal nog toegankelijker te maken? Laat het ons weten via het portaal!
 


Bestellen medische hulpmiddelen

Medische hulpmiddelen kunnen per 1 januari 2021 vanuit nCare besteld worden voor Zilveren Kruis verzekerden, vanuit de zorgverzekeringswet.
Binnen de app wordt de bestelling, door middel van het scannen van de barcode op de verpakking, gerouteerd naar ApotheekZorg of Benu Direct.
Binnenkort worden ook andere hulpmiddelleveranciers aangesloten. Voor de thuiszorg verandert er gevoelsmatig niets in de relatie met de apotheek.

Op ncare.nl/hulpmiddelen staan filmpjes met uitleg en antwoorden op veelgestelde vragen.

Vereiste: De hulpmiddelen moeten worden verwijderd van de toedienlijst, zodat de hulpmiddelbestelling automatisch naar de hulpmiddelleverancier wordt verstuurd.

 


Uitbreiden autorisatie voor invalkrachten en flexwerkers

Gebruikers kunnen gedurende 10 uur toegang krijgen op een nieuwe locatie in nCare web. Hierdoor kunnen gebruikers altijd bij de gewenste gegevens wanneer zij bijvoorbeeld ad-hoc moeten invallen. Ook kunnen flexwerkers toegang krijgen tot de locatie waar ze die dag aan de slag gaan. Alle aanvragen worden gelogd en vastgelegd (AVG-proof), waardoor achteraf inzichtelijk is wie wanneer toegang had tot welke locatie. Dit haalt veel werk weg bij beheerders.

Deze functionaliteit kunnen we beschikbaar stellen op aanvraag, dien je aanvraag hiervoor in via ons klantportaal.

In de video’s op onze uitlegpagina geven we uitleg over deze functionaliteit. Bekijk hier de video’s.
 


Toedienlijst

Wij geloven erin dat de apotheek regie moet hebben in het medicatieproces. Apotheken kunnen nu ook de toedienlijsten inzien. Deze zijn gelijk aan de lijsten die de zorgorganisatie in nCare heeft staan. Dit geeft inzicht en ondersteunt in de communicatie tussen zorgorganisatie en apotheek.

De toedienlijsten vind je in het nCare apotheekportaal binnen MijnNControl op de pagina ‘Mijn cliënten’. Daar zie je naast elke client een gele knop met de tekst ‘Toedienlijst’. Wanneer je hierop klikt zie je de geplande toedieningen voor deze client van de huidige week (maandag-zondag).
 

Wil je per mail op de hoogte worden gehouden van de nieuwe ontwikkelingen?

Meld je aan voor de release notes

Hét digitale toedienregistratiesysteem voor optimale medicatieveiligheid

Download brochure

Oriënteren op de het juiste EVS- en toedienregistratiesysteem doe je vast niet dagelijks. Daarom kan het zijn dat we telefonisch contact met je opnemen om jouw wensen door te nemen.

    Verstuurd!

    De brochure wordt naar je mailadres verstuurd.

    Verstuur opnieuw